BAGGRUND: Spil der vil forandre

Spil der vil forandre er et koncept, der mere specifikt går under udtrykket “Games for Change”. Meningen med konceptet er, at sprede et budskab. Budskabet formidles blot som et spil, hvilket er en effektiv vej der påvirker folk på en anden måde.

Af Line Larsen

spildervilforandreSeptember 12th
Forestil dig: “USA hører rygter om, at en lille landsby i Mellemøsten ligger inde med nogle bomber. Bomberne skulle efter sigende bruges mod USA, og USA må handle efter disse informationer. USA bomber landsbyen – truslen er væk.

En mand var dog ikke i byen på givent tidspunkt. Han hører om det grusomme scenarie der tog livet af hans kone og børn. Det er ikke muligt for ham, at komme sig over det. I blindt raseri og hævntørst vender han sig mod USA. En terrorist er født…”

Spillet September 12th tager udgangspunkt i denne alternative situation, der desværre er virkelighed for utallige mennesker. Vi hører om det overalt i nyhederne; Terrorister der dræber uskyldige mennesker. Det usædvanlige ved det her spil er bare, at det giver os et helt nyt synspunkt på sagen. Spillet tvinger os nemlig ud i en situation, hvor man enten kan sprænge husene i byen i luften – eller bare sidde og glo på den. De fleste vælger nok mindst én gang at sprænge et hus. Herefter løber en gruppe mennesker hen til det ødelagte hus og sørger over husets, nu døde, beboere. De sørgende mennesker forvandles kort efter til terrorister. For at rette op på skaden, kan du så prøve at ramme terroristerne, men når alt kommer til alt, vil du bare springe flere huse i luften. Til sidst vil du opleve hele byen falde fra hinanden, og hundrede terrorister færdes blandt de ødelagte huse.

Spillet giver os på den måde et helt nyt syn på sagen. Det tager nemlig udgangspunkt i, hvordan nogle terroristers forhistorie kan have foregået, og formidler den således, at vi kan se hvad der er sket.  Utallige er nemlig tvunget ud i den situation de befinder sig i, fordi de ligesom den stakkels mand har mistet en eller flere, der stod dem nær. Og i raseri langer de ud efter de skyldige, men ender oftest med at ramme uskyldige på vejen.

Games for Change
Games for Change er en spilgenre der indeholder spil der, ligesom September 12th, er lavet for at sprede et budskab. Konceptet Games for Change har været viralt fra helt tilbage til 2004, hvor det blev grundlagt. Den lidt specielle spilgenre består af mange forskellige undergenre og bevægelsesgrunde bag spillenes eksistens.

Spillene er faktisk blot en måde at sprede et budskab, altså et slags værktøj. Spillene læner sig derfor oftest meget op af virkeligheden, sådan at vi kan identificere os med spillene og deres handling. I spil bliver man nemlig typisk nødt til at tage stilling til situationen og handle. Så selvom et spil kan være lige så subjektivt som en artikel eller tv-udsendelser, bliver du sat ind i det på en helt anden og ny måde.

Inde på hjemmesiden gamesforchange.org er spillene delt op i aldersgrupper:

  • 11,8% af spillene findes under kategorien “7 and up”.
  • 43,6% findes under kategorien “11 and up”.
  • 31,3% findes under kategorien “14 and up”.
  • Og 13,3% findes  under kategorien “18 and up”.

Det viser os, at størstedelen af spillene er beregnet til folk på 11 år og op. Spillene kan nemlig være svære at forstå, og i nogle tilfælde også have ret så voldsomme budskaber og virkemidler.

På hjemmesiden gamesforchange.org er kategorien “Education” den der inderholder flest spil. Det skyldes, at skolerne, nogle stykker i USA, er begyndt at arbejde spil ind i undervisningen. En hjemmeside ved navn iCivics.org specialisere sig faktisk i spil, der lærer unge om deres land og dets styreform. Så i modsætning til de faktabaserede lærebøger, får de viden om deres samfund det på en helt ny og kreativ måde. En måde der kan give dem en klarere opfattelse af, hvor de står politisk. Der er i forbindelse med “Student Challenge” i efteråret 2016 et projekt, hvor unge skal producere deres egne “Games for Changes” spil og i sidste ende kan vinde priser for dem.

Andre spil fungere som en slags skjulte advarsler forklædt som underholdningsspil. Ét spil der især brød isen inden for den kategori var Dumb Ways to Die. Spillet er sponsoreret af Metro Trains, og deres slogan er “Be safe around trains”. For mange handler Dumb Ways to Die nemlig kun om rutine og hastighed. Men i virkeligheden prøver spillet på, at påvirke folks syn på virkeligheden via disse animerede karakterer, der alle ender i livsfarlige situationer. De bliver ubevidst mere opmærksomme på, at disse nærdødsoplevelser findes overalt i dagligdagen.

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *